Христовата етерна поява от 20-ти век

От Рудолф Щайнер знаем, че това, което изживяваме днес като наше логическо мислене и индивидуална свобода, е било изживявано през предишните културни епохи едва след смъртта. А днес свръхсетивното постепенно се влива в нормалното, будно съзнание на човечеството във физическия свят и Христовата етерна поява от 20-ти век е от определена гледна точка самата същност на този процес. Двете събития в действителност са едно и също събитие, разглеждано от различни перспективи и то е симптом за растящата духовна зрялост на човешката душа. Рудолф Щайнер казва: “Ние трябва да се научим да разбираме, че в бъдеще няма да търсим най-важните събития на физически план, а извънОтвори >

Как се постигат познания за висшите светове – Вътрешно спокойствие

Прочит на книгата: „Как се постигат познания за висшите светове“ Автор: Рудолф Щайнер; Преводач: Димитър Димчев; издателство „Даскалов“; четец: Богдана Вулпе, Част 2 – „Вътрешно спокойствие“   СЪДЪРЖАНИЕ: 1. Условия 2. Вътрешно спокойствие 3. Степени на посвещението 4. Подготовка 5. Просветление 6. Контрол над мислите и чувствата 7. Посвещението 8. Практически указания 9. Условията за окултно обучение 10. Върху някои от действията на посвещението 11. Промени в сънищата на окултния ученик 12. Непрекъснатост на съзнанието 13. Разкъсването на личността 14. Пазачът на Прага 15. Живот и смърт 16. Послеслов  Отвори >

Земята е Космосът на лю­бов­та и свободата

Едва се­га ние за­поч­ва­ме да раз­би­ра­ме ця­ло­то достойнство, ця­ло­то ве­ли­чие на чо­ве­ка всред не­бес­ни­те Йерархии, и об­ръ­щай­ки пог­лед към смай­ва­що­то им величие, ние си казваме: Да, те са тол­ко­ва велики, доб­ри и мъдри, че ни­ко­га не мо­гат се от­к­ло­нят от пра­вил­ния път, оба­че го­ля­ма­та ми­сия на чо­ве­ка е да вне­се тук в Земния свят, не друго, а сво­бо­да­та и она­зи вис­ша сила, как­ва­то е любовта. Защото без свободата, лю­бовта е невъзможна. Едно същество, ко­ето бе­зус­лов­но след­ва те­зи или он­зи импулс, вър­ши имен­но това; обаче за ед­но съ­щес­т­во ко­ето мо­же да пос­тъ­пи и по друг начин, съ­щес­т­ву­ва са­мо ед­на сила, ко­ято ще го улесни да след­ваОтвори >

Как се постигат познания за висшите светове - Условия

Прочит на книгата: „Как се постигат познания за висшите светове“ Автор: Рудолф Щайнер; Преводач: Димитър Димчев; издателство „Даскалов“; четец: Богдана Вулпе, Част 1 – „Условия“   СЪДЪРЖАНИЕ: 1. Условия 2. Вътрешно спокойствие 3. Степени на посвещението 4. Подготовка 5. Просветление 6. Контрол над мислите и чувствата 7. Посвещението 8. Практически указания 9. Условията за окултно обучение 10. Върху някои от действията на посвещението 11. Промени в сънищата на окултния ученик 12. Непрекъснатост на съзнанието 13. Разкъсването на личността 14. Пазачът на Прага 15. Живот и смърт 16. Послеслов  Отвори >

Светлината на душата е по-сияйна от Слънцето

Но душата съществува именно, за да разпознава вечното в нещата. Когато един ден цялата Земя вече я няма, душите, които я обитават, пак ще съществуват. И тези души ще отнесат преживяното на Земята със себе си като спомен, навсякъде. Същото е, когато някой извършва за мен добро дело. Делото преминава, но онова, което е посадено в душата ми от него или нея, остава. И връзката на любов, която ни е съединила по този начин, не преминава. Преживяното винаги е източник на нещо, което остава в нас. Ние самите извличаме от нещата това, което остава, и го отнасяме във вечността. И когато един ден човешките съществаОтвори >

Михаиловият метод за връзка с Духовния свят - Димитър Мангуров

Резюме на лекцията „Михаиловият метод за връзка с Духовния свят“, изнесено на Третата национална конференция „Петър Дънов, Учителя, в културното пространство на България“ 17.09.2017 град Варна.  Отвори >

Слабостта на историята

Колко наивно звучи правилото в днешната историческа наука: “Има документ, има история, няма документ, няма история”. Или пък ровенето на археолозите в мистерийни центрове, за да разберат чисто духовни факти от някакви физически находки. Разбира се, интелектът е полезен във физическия свят, но напълно безпомощен и водещ до заблуждения при проникване в по-дълбоките нива на историческите промени и преобразования. Миналото си остава загадка и днес за така наречените “хора на науката”, но най-ярката им безпомощност се вижда при изправянето срещу живото, но неизвестно бъдеще, защото не разбират мотивиращите и формиращи сили, които, в своята дейност образуват историята. Когато си заминаваше от Варна, една антропософка каза:Отвори >

Правилно отношение към миналите инкарнации

Никой няма право на базата на предните си инкарнации да си придава стойност в тази инкарнация. Това противоречи на всички окултни правила. За това човек ако това го направи изпада в астрален сън… Тогава ти нямаш никаква реална оценка за собствените си възможности в този живот и това, което правиш.   Откъс от „Теон София и мистерията на сексуалността“ – лекция на Димитър Мангуров.Отвори >

Георги Христов. Академията Гондишапур и окултните основи на болшевизма

Лекция на Георги Христов: „Академията Гондишапур и окултните основи на болшевизма“ – април 2017, град Варна, част от програмата на кръглата маса: „Съвременните мистерии на злото и на изкуплението му с Доброто“. След лекцията има дискусия по темата с някой от участниците в конференцията.  Отвори >

Мангуров: синтез между импулса на Учителя и Антропософията

“Защото както светкавицата излиза от изток и се вижда дори до запад, така ще бъде пришествието на Човешкия Син. Тогава ще се яви на небето знамението на Човешкия Син и тогава ще заплачат всички земни племена, като видят Човешкия Син идещ на небесните облаци, със сила и голяма слава. Небето и Земята ще преминат, но Моите думи няма да преминат.” Сбъднаха ли се пророческите думи на Спасителя от преди 2000 години? Защо Второто Му Пришествие е толкова неясно възприемано от външното християнство като събитие, което трябва само да се изчака и ще има по-скоро виртуален характер? Учителят Беинса Дуно ясно го каза: “Няма епоха вОтвори >

Идеите за доброто се намират не извън, а вътре в човек

За хармонично развития човек така наречените идеи за доброто се намират не извън, а вътре в кръга на неговото същество. Нравственото поведение не се състои в извличането на някаква едностранчива собствена воля, а в пълното развитие на човешката натура. Който смята нравствените идеали за постижими само ако човекът умъртви собствената си воля, нему не му е известно, че тези идеали са желани от човека точно както задоволяването на така наречените животински нагони. Изложените в този вид възгледи лесно могат да бъдат изтълкувани превратно. Незрели хора без нравствено въображение охотно виждат в инстинктите на своята половинчата натура цялостното човешко съдържание и отхвърлят всички непроизведени от тяхОтвори >

Всичкото зло тряб­ва да бъ­де от­но­во пре­то­пе­но в добро

Днес, в пе­та­та сле­дат­лан­т­с­ка кул­тур­на епоха, ние се на­ми­ра­ме на­й-­дъл­бо­ко в ма­те­ри­ята и съз­да­ва­ме на ужас­ни­те де­мо­нич­ни си­ли за следващата. Там, къ­де­то пре­об­ра­зу­ва­ме прад­рев­но­-с­ве­ще­но­то във фи­зи­ческо­-ме­ха­нич­ни неща, ние ра­бо­тим на­до­лу под фи­зи­чес­кия план. Долният свят ще бъ­де това, ко­ето чо­ве­кът съз­да­ва по то­зи начин. Трябва да сме наясно, че и зли­те си­ли на раз­ви­ти­ето тряб­ва да бъ­дат включени. Във времето, ко­га­то те ще тряб­ва да бъ­дат преодолени, чо­ве­кът ще тряб­ва да вло­жи ог­ром­ни сили, за да пре­вър­не зло­то и де­мо­нич­но­то от­но­во в добро. Но си­ла­та му ще се уве­ли­чи от това, тъй ка­то за­да­ча­та на зло­то е да ка­ли си­ла­та на чо­ве­ка с пре­одо­ля­ва­не­то му.Отвори >

Ако се върнем в едно време преди християнството, и навлезем все по-навътре в тези времена, ние ще от крием, че любовта все повече е обвързана с кръвната връзка. Ние ще срещаме любовта единствено в родствените връзки и в юдейския народ, от който произлиза и самият Христос. Виждаме как се обичат онези, в чиито жили тече обща кръв, и по-рано това беше също така, че любовта почиваше върху природната основа на общата кръв. Духовната любов, която е независима от кръвта и плътта, се всели на земята едва с идването на Христос. А в бъдеще нещата ще зависят от това дали ще се изпълнят думите: „Ако дойдеОтвори >

Един ден лу­ци­фе­ри­чес­ки­те същества ще бъ­дат спасени

Но ето че нас­тъ­пи Събитието на Голгота. Нека да си пред­с­та­вим един човек, кой­то при­ема Христос в се­бе си, и то на­пъл­но сво­бод­но – ние знаем, че хрис­ти­ян­с­т­во­то е ед­ва в сво­ето начало, но не­ка да си пред­с­тавим иде­ал­ния случай: чо­веш­ки­ят Аз при­ема в се­бе си Христовата сила, при­ема я в пъл­на свобода. И ко­гато то­зи Аз е дос­та­тъч­но напреднал, за да се вър­же с Христос то­га­ва Христовата свет­ли­на нах­лу­ва и в ас­т­рал­но­то тяло. Да, Христовата свет­ли­на за­поч­ва да све­ти в съ­що­то ас­т­рал­но тяло, ко­ето по­-ра­но бе­ше зав­ла­дя­но от лу­ци­фи­ричес­ки­те Същества. И как­во ще ста­не в бъдеще? Поради акта, че с по­мощ­та на Христос иОтвори >

Йоан и Петър

Духовният свят е подобен на една сграда с три големи етажа, издигащи се над земното съществуване: първият е изпълнен с ОБРАЗИ, вторият със СЛОВА, а третият със СЪЩЕСТВА. Думата Евангелие означава буквално „вест от царството на Ангелите“ и четирите евангелия са плод на инспирация, т.е. на вдъхновение. Но докато първите три произхождат предимно от едно имагинативно (образно) познание, то Йоановото е резултат от познание, обхващащо едновременно имагинация, инспирация и интуиция. Като най-висок връх, съвсем закономерно „Откровението“ се намира в края на Новия завет. У Йоан преобладава ангелското, той е „орелът“, получил благодатта да измине ясно и изцяло докрай трите степени на образ, слово и същност,Отвори >